Jurista viedoklis: Kā Ministru kabinets acīmredzami pārkāpj jūsu tiesības
KĀ MINISTRU KABINETS ACĪMREDZAMI PĀRKĀPJ JŪSU TIESĪBAS:
Uzmanības vērts ir tas, ka MK šos grozījumus pieņēma tieši tajā pašā dienā, kurā Saeima pieņēma grozījumus Covid likumā, to papildinot ar 6.9 pantu. Taču Covid likuma grozījumi stājās spēka tikai 29.05.2021. (2 dienas pēc tam, kad MK pieņēma grozījumus saistībā ar deleģējumu!). Tātad, balstoties uz vēl spēkā nestājušos Saeimas deleģējumu, MK 27.05.2021. datumā savus noteikumus Nr. 360 papildina ar V.1 nodaļu: “Sadarbspējīgs vakcinācijas, testēšanas vai pārslimošanas sertifikāts un izņēmumi epidemioloģiskās drošības pasākumiem”. Minētajā sadaļā MK runā par visām 3 personu kategorijām, un te pēkšņi 38.27 punktā (un visos tā apakšpunktos) vairs neparedz personas ar negatīvu testu (runa ir par veselu rindu dažādu aktivitāšu, ieskaitot darba vietas); šī personu kategorija no MK noteikumiem pēkšņi kaut kur pazūd.
Kur pazūd un uz kāda tiesiskā pamata pazūd? Tas līdz šai dienai tā arī nav skaidrs. Turklāt atsauces uz MK not. Nr. 360 38.27 punktu ir iestrādātas arī vairākos šo MK noteikumu punktos, piemēram:
Attiecībā uz STUDENTIEM ir īpaši cinisks MK regulējums, proti, MK 17.08.2021. atkal (kārtējo reizi) groza savus noteikumus Nr. 360, tos papildinot ar 40.13 punktu, kurā nosaka: “Koledžās un augstskolās studiju programmas īstenošanā un apguvē klātienē piedalās tikai personas ar sadarbspējīgu vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu”. Kā redzams, šeit negatīvi testētie ir izslēgti vispār un jau pavisam tiešā veidā, bet MK ir tomēr “dāsns un labestīgs”, panāca pretī studentiem un papildināja savu noteikumu pārejas noteikumus ar 109.punktu, saskaņā ar kuru līdz 10.oktobrim deva iespēju vēl piedalīties ar negatīviem testiem mācību klātienē, bet pēc 10.oktobra vairs nē (citēju: “Līdz 2021. gada 10. oktobrim koledžās un augstskolās studiju programmu īstenošanā un apguvē klātienē var piedalīties arī personas ar apliecinājumu (papīra vai digitālā formā) par Covid-19 negatīvu testu, kurš veikts pēdējo 48 stundu laikā atbilstoši Slimību profilakses un kontroles centra tīmekļvietnē publicētajam algoritmam”).
Tātad, attiecībā uz studentiem MK ir veicis acīmredzamu patvaļu, pārkāpjot jebkādu Saeimas deleģējumu un, protams, Satversmes 64.pantu, saskaņā ar kuru likumdošanas vara Latvijā pieder Saeimai un tautai (bet ne MK!).
- sākumā no sadarbspējīga sertifikāta trim personu kategorijām tiek atsevišķi nodalīta viena personu kategorija - nevakcinētie testētie, paredzot konstrukciju: “vakcinētie vai pārslimojušie” (sk. MK not. Nr. 360 38.27 punktu, kurā iepakotas abas šī personu kategorijas, tās turpmāk visur MK saucot par “šo noteikumu 38.27 punkta ievaddaļā minētajām prasībām”), un tad atsevišķi manipulē ar atšķelto personu kategoriju - testētajiem (šur tur to pieliekot atsevišķi it kā klāt šīm divām kategorijām, kas tagad iepakotas vienā paketē, bet šur tur to vispār noņemot nost (sk. MK not. Nr. 360 40.13 punktu un pārejas noteikumu 109.punktu attiecībā uz studentiem));
Galvenie secinājumi:
Jautājums: kādēļ Saeima kā likumdevējs uz to nereaģē un to pieļauj? Kur skatās valsts prezidents, kurš 28.maijā izsludina likumu, uz kura deleģējuma pamata MK jau 27.maijā ir izdevis MK noteikumus?